رونمایی از پیش‌نویس الزامات ترافیکی ساختمان

از تلاش های دکتر فرشید رضا حقیقی ( تنها نماینده استان مازندران درتیم تدوین مقررات ملی ترافیک در ساختمان) تقدیر شد.

 

دکتر شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی در آیین افتتاح این همایش با تاکید بر اینکه مهندسان همچنان که به مباحث ساختمان مسئولیت دارند نباید نسبت به شهر نیز بی‌تفاوت باشند گفت: رشد جمعیت طی دو دهه گذشته شاهد تضییع حقوق شهروندی در حوزه یاد شده هستیم.
وی با اشاره به این موضوع که ساخت و ساز ساختمان‌های بلند، ترافیک شهرها را افزایش می‌دهد ادامه داد: اینکه چرا کلان‌ شهرهای ما به این نقطه از مشکلات پیچیده رسیدند باید اذعان کنیم که نسبت به آن بی تفاوت بودیم. در بسیاری از کشورها علاوه بر الزامات درون ساختمان‌ها، مقررات شهرسازی نیز لازم‌ الاجرا است.

۷۵۱۳
 اتفاقی که تاکنون افتاده‌است این است که عمدتا بر اساس بخشنامه‌های شهرداری‌ها اقدام به ساخت و ساز می‌شد و یک روال ملی در این خصوص وجود ندارد و به این دلیل این مباحث تاکنون بر اساس سلیقه دنبال شده است.رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی با تاکید بر نیاز کشور به ایجاد یک سند ملی در حوزه ترافیک و حمل و نقل افزود:  با توجه به معضلات ترافیکی شهرها، سند اولیه الزامات ترافیکی ساختمان‌ها از سوی نظام مهندسی ساختمان تدوین شده و از سوی شورای ملی ساختمان مورد بررسی قرار گرفته است؛ اما هنوز جمع‌بندی درباره مفاد این سند صورت نگرفته است.۲۰۱۶-۱۰-۰۶_۰۰۰۴۲۰
وی ادامه داد: در این همایش، بررسی های کارشناسی در خصوص این سند صورت خواهد گرفت تا بتوان زمینه های نهایی و اجرایی شدن این سند را در کشور فراهم ساخت.
دکتر شکرچی‌زاده تصریح کرد: اجرای این سند مبتنی بر رعایت حقوق شهروندی است، زیرا در نظام ساختمان‌سازی که اکنون دچار پیچیدگی های زیادی است، باید منافع عموم جامعه و حقوق شهروندی در نظر گرفته شود.
سردار امیری جانشین فرماندهی پلیس راهور ناجا دیگر سخنران مراسم افتتاحیه همایش الزامات ترافیکی ساختمان با انتقاد از نادیده گرفتن نظر ناجا در تدوین سند اولیه الزامات ترافیکی ساختمان گفت: پلیس راهور ناجا با معضلات شهری فراوانی روبرو است که علت آن را می‌توان در ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های متولی در حوزه شهری و شهرسازی جستجو کرد.
وی با بیان اینکه یکی از نیازهای شهری این است که مردم بتوانند به سهولت تردد داشته باشند افزود: این تردد روان ممکن نمی‌شود مگر اینکه دستگاه‌‌های متولی بتوانند با هماهنگی هم تصمیم‌گیری کنند و نتیجه این هماهنگی‌ها تردد آسان مردم در شهر است.
جانشین فرماندهی پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه بیشترین فشار ترافیک در تهران در مراکز شهر است افزود: تمرکز مراکز اداری و تجاری در مراکز شهرها باعث شده است که بیشترین حجم ترافیک در مرکز شهرها باشد. این در حالی است که در کشورهای خارجی مجتمع هایی که جاذبه سفر دارند خارج از شهر ساخته می‌شوند.
سردار امیری با انتقاد بر جانمایی مجتمع تجاری کوروش در منطقه ۵ تهران گفت: در حالی که یک مجتمع در منطقه ۵ تهران با ظرفیت ۱۶۰۰ واحد پارکینگ ساخته می‌شود که روزانه ۱۰ هزار نفر به این مجتمع تردد می‌کنند و این باعث سلب آسایش و رفاه مردم آن منطقه شده است.
خاطرنشان می‌شود است، پیش‌نویس سند ملی الزامات ترافیکی در ساختمان‌ها با حضور علی‌اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بعدازظهر امروز رونمایی شد.
نخستین همایش الزامات ترافیکی در ساختمان‌ها با محورهای عارضه‌سنجی معضلات ترافیکی در ساختمان‌ها، بررسی مشکلات ترافیکی در ساخت و سازها و همچنین مطالعه‌ معضلات پارکینگ‌های مجتمع‌ها عصر امروز به کار خود پایان داد.
اکبر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی کشور نیز در این همایش با اشاره به اینکه رونمایی از سند الزامات ترافیکی تنها بخشی از وظایف مهم در حوزه حمل و نقل و ترافیک محسوب می‌شود گفت: نباید فراموش شود که بحث اصلی در شهرسازی موضوع حمل ونقل در شهرسازی است که همواره مورد توجه و نگرانی وزیر  راه و شهرسازی بوده است.
وی در بیان تاریخچه‌ای در این خصوص گفت: عصر صنعت ساختمان از سال ۱۷۸۰ میلادی آغاز شده و آخرین عصر، عصر فراصنعتی نامیده شده که در واقع عصر اتومبیل است.توجه و تاکید من بر عصر چهارم یعنی عصر اتومبیل است. در حال حاضر یک پنجم جمعیت کشور اتومبیل داریم یعنی در برابر ۷۸ میلیون نفر جمعیت تقریبی کشور ۱۷ میلیون اتومبیل وجود دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور یادآور شد که تدوین مقررات مربوط به همزیستی میان انسان‌ها و اتومبیل‌ها یک ضرورت جامعه امروز ماست.
وی با طرح این سئوال که آیا می‌شود از ساختمان به ترافیک ورود کرد، ادامه داد: درست است که در مقررات ساختمان بسیاری از قوانین ساخت و ساز لحاظ شده است اما لازم است تا در خصوص وضعیت اتومبیل‌ها در بخشی به نام مدیریت حمل و نقل شهرسازی رسیدگی شود.
مهندس ترکان گفت: حقوق شهروندان نگرانی از شهرفروشی موضوعاتی بودند که در مقررات ساختمان در نظر گرفته نمی شدند و در مقررات شهرسازی مطرح می‌شوند.
شهر برای انسانها باید ساخته شود ولی سطوح شهری بیش از انسانها برای اتومبیل ساخته شده است.

۷۵۱۴

دکتر ترکان در ادامه اظهار کرد:یک سوال مطرح است آیا در طراحی شهری هم زیستی دیده شده است؟ آیا می‌توان اتومبیل را از زندگی حذف کرد؟ که در پاسخ می توان گفت :فراتر از توجه به ترافیک , باید برای حمل و نقل برنامه ریزی کرد.

راه ساختن، پل ساختن و سطوح ترافیکی تعیین کردن به معنی تجهیز عرضه است. پس باید نگاه به مدیریت و تقاضا باشد. تعداد اتومبیل‌ها تقریباً معادل خانوارهای ایرانی است که نیاز به سطوح زندگی دارند.

رییس سازمان نظام مهندسی با بیان این مطلب ادامه داد : مقررات ترافیکی یک لایه بالاتر از ساختمان  است و با مدیریت حمل و نقل در شهرسازی تعریف می شود . کوششی که هم اکنون انجام شده ۵۰% از موضوع است ترافیک در ساختمان تهیه شده است در صورتی که بخش عمده ترافیک در شهرسازی است.

وی در پایان یاد آور شد: در تمام سالها وزیر محترم راه و شهرسازی نگران حقوق شهروندی ، حقوق همسایه در ساختمان هاوشهر فروشی بوده اند که  سازمان نظام مهندسی ساختمان با توجه به مقررات شهرسازی می تواند این اهداف را محقق سازد.

دکتر شیران رئیس گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی در همایش الزامات ترافیکی در ساختمان هاگفت:
در کشورهای پیشرفته موضوع پیاده روها، خودروها، رمپها با دستورالعمل‌های خاصی اجرا می‌شود که  کار عارضه سنجی توسعه را ارزیابی می کند بدین وسیله می توان  چاره اندیشی کرد تا  برای آن  دستورالعمل مورد نیاز تهیه شود. از ۱۵ سال پیش تاکنون فعالیت شده و هم اکنون   تیمی ۴۰ نفره ترکیبی از  دانشگاه های اصفهان و شریف و سازمان نظام مهندسی ساختمان و اعضاء گروه تخصصی ترافیک برای رسیدن به مبحث ترافیک فعالیت کرده‌اندتا با این  کار مشترک  مبحث ترافیک کاربردی نوشته شود.
همچنین وی به پرداخت حق الزحمه ها اشاره داشت و اظهار داشت: پرداخت حق الزحمه ها در این زمینه توسط نظام مهندسی استانها و مرکز تحقیقات انجام شده است.
۲۰۱۶-۱۰-۰۶_۰۰۰۴۰۷
در پایان دکتر شیران با اشاره به  گروه های مظالعاتیآن تاکید کرده و اظهار داشت :   گروه راهبردی و گروه مطالعاتی تشکیل داده شدتا مقررات ملی  به روز تدوین شودو از این به بعد استانها برروی ضرایب تعدیل کار خواهند نمود.
 
سردار دکتر امیری در همایش الزامات ترافیکی در ساختمانهاگفت: سازمانهای مختلف، کارفرمایان، شهرداراریها، مهندسان و پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارتخانه درگیر امور ترافیکی هستند.
همچنین وی به مطالبه مردم از راهنمایی و رانندگی اشاره کرده و اظهار داشت:مطالبه شهروندان از پلیس راهنمایی و رانندگی تسهیل در امور رفت و آمد است که با کمک سازمان نظام مهندسی ساختمان این مشکلات هموار خواهد شد.
جانشین رییس پلیس راهور ناجا در ادامه گفت: در حال حاضر شاهد هماهنگی نامناسب در شهرسازی هستیم.
وی همچنین به وظایف راهنمایی و رانندگی اشاره کرده و گفت: وظیفه ماایجاد شرایط زیست با رفاه است که باید با هماهنگی سایر سازمانها انجام شود. وی به مجتمع تجاری کوروش کرده و گفت:مجتمع تجاری کورش معضلات متعدد ایجاد کرده است ودر ادامه افزود چون هماهنگی در ساخت نداشته برای شهروندان مشکلات متعدد ایجاد شد که باید در طراحی به مشکلات توجه می شد نه اینکه در زمان بهره برداری متوجه شوند.
۲۰۱۶-۱۰-۰۶_۰۰۰۳۵۷
وی ادامه داد:.این مجتمع فقط ۲۵۰۰ نفر ظرفیت سینمایی دارد که معضلات ترافیکی که به وجود می آورد مورد توجه قرار نگرفته است. 
وی در پایان به ضرورت الزامات ترافیکی اشاره کرده و اظهار داشت: الزامات ترافیکی ساختمان بهترین وسیله برای رفع مشکلات است و  امید وار هستیم  نظر پلیس راهنمایی و رانندگی در این زمینه اخذ گردد. 
 
فیلم رونمایی از پیش نویس مقررات ملی ترافیک در ساختمان – مبحث۲۳